Malay Arabic English

  ||

KOLEJ KOMUNITI LEDANG

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

Font Size

W3C PANEL

Jabatan Kejuruteraan dan Kemahiran

 

PENGENALAN

Tanggungjawab: Bertanggungjawab memantau dan menyelaras kursus-kursus sepenuh masa yang ditawarkan di kolej juga menyelaras aktiviti kurikulum, penilaian dan peperiksaan, disiplin, dan lain-lain. Jabatan ini terdiri daripada beberapa unit dan dibantu oleh beberapa jawatankuasa bagi memastikan pengurusan pengajaran dan pembelajaran (P&P) berjalan lancar. Antara bidang tugas utama ialah:

  • Mengadakan mesyuarat Jawatankuasa Akademik pada awal setiap sesi program pengajian
  • Menerima maklumbalas dari semua Ketua Program mengenai perjalanan unit dan P&P
  • Menyebarkan maklumat-maklumat dan dasar-dasar terkini
  • Menyelaras kurikulum yang diguna pakai di jabatan
  • Menyimpan satu salinan lengkap kurikulum yang terkini
  • Membuat laporan hasil perbincangan/mesyuarat di dalam mesyuarat pengurusan
  • Membuat cadangan penambahbaikkan perlaksanaan kurikulum
  • Membuat perancangan takwim akademik, anggaran perbelanjaan program
  • Menyelaras sistem pengurusan Penasihat Akademik
  • Mengenalpasti kemudahan dan peralatan yang diperlukan dalam melaksanakan P&P
  • Menyediakan maklumat keperluan latihan yang diperlukan oleh pensyarah-pensyarah untuk peningkatan kemahiran
  • Mengumpul analisa keperluan latihan pensyarah (Training Need Analysis)
  • Melaporkan kepada Pegawai Latihan dan Perkembangan Staf mengenai keperluan latihan pensyarah-pensyarah


Unit di bawah Jabatan Kejuruteraan dan Kemahiran:

  • Unit Servis Kenderaan Ringan
  • Unit Perkeranian Akaun dan Akauntansi
  • Unit Penyejukan dan Penyamanan Udara
  • Unit Pastri
  • Unit Pengoperasian Perniagaan
  • Unit Pengajian Am

 

BIDANG TUGAS JAWATANKUASA

 

Bidang Tugas Jawatankuasa Akademik dan Latihan:

  • Menerima maklumbalas dari semua Ketua Program mengenai perjalanan unit dan P&P
  • Menyebarkan maklumat-maklumat dan dasar-dasar terkini berkaitan akademik atau P&P
  • Menyelaras kurikulum yang diguna pakai di jabatan
  • Menyimpan satu salinan lengkap kurikulum yang terkini
  • Membuat laporan hasil perbincangan/mesyuarat di dalam mesyuarat pengurusan
  • Membuat cadangan penambahbaikkan perlaksanaan kurikulum
  • Menyelaras sistem pengurusan Penasihat Akademik
  • Mengenalpasti kemudahan dan peralatan yang diperlukan dalam melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran
  • Menyediakan maklumat keperluan latihan yang diperlukan oleh pensyarah-pensyarah untuk peningkatan kemahiran
  • Mengumpul analisa keperluan latihan pensyarah (Training Need Analysis)
  • Melaporkan kepada Pegawai Latihan dan Perkembangan Staf mengenai keperluan latihan pensyarah-pensyarah


Bidang Tugas Jawatankuasa Takwim:

  • Membuat perancangan takwim aktiviti unit
  • Menyediakan anggaran perbelanjaan bagi aktiviti yang dicadangkan
  • Menjalankan aktiviti yang telah dirancang
  • Memantau perjalanan aktiviti
  • Membuat laporan berkaitan aktiviti yang telah dijalankan bagi tujuan dokumentasi Laporan Tahunan Kolej

 

Bidang Tugas Jawatankuasa Sistem Pengurusan Kualiti:

  • Merancang dan melaksanakan kegiatan peningkatan kualiti Kolej Komuniti Ledang
  • Memantau perlaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) Kolej Komuniti Ledang
  • Mewujud dan menyenggara rekod kualiti

 

Bidang Tugas Jawatankuasa Akredetasi/MQA:

  • Membangun dan mengemaskini standard dan kriteria program mengikut bidang
  • Merancang dan melaksana penyelidikan berkaitan standard dan kriteria program
  • Memberi sumbangan kepakaran dalam latihan berkaitan standard
  • Menjadi pusat rujukan bagi perkara-perkara berkaitan standard dan kriteria program

 

Bidang Tugas Jawatankuasa Coaching dan Mentoring:

  • Merancang dan melaksanakan tugas-tugas coaching kepada semua pensyarah
  • Memberi bimbingan dan khidmat nasihat kepada pensyarah-pensyarah
  • Merangka aktiviti-aktiviti yang perlu dijalankan kepada pensyarah-pensyarah berkaitan profesional pensyarah

 

Bidang Tugas Jawatankuasa Jadual Waktu:

  • Menyelaras penyediaan jadual waktu jabatan bagi setiap semester baru
  • Menyelaras pengagihan bilik kuliah, makmal, bengkel dan bilik gunasama
  • Menyemak draf jadual waktu
  • Memastikan jadual waktu dikeluarkan sebelum sesi pengajian bermula pada setiap sesi pengajian

 

Bidang Tugas Jawatankuasa Pengurusan Aset:

  • Melaksanakan pengurusan aset berpandukan Garis Panduan Pengurusan Aset
  • Menjadi urusetia kepada Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aset Kerajaan JKPAK
  • Merujuk kepada Tatacara Pengurusan Aset Alih Kerajaan, Pekeliling Perbendaharaan Bil.5 Tahun 2007, PP Bil.6/2008 dan PP Bil.5/2009 serta menepati kehendak Akta Prosedur Kewangan, Arahan Perbendaharaan, Pekeliling dan Surat-surat Pekeliling yang berkaitan

 

Bidang Tugas Jawatankuasa CCRT (College Community Research Team):

  • Merancang dan melaksanakan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan penyelidikan, inovasi dan penerbitan
  • Menyediakan platform kepada pensyarah dan staf kolej untuk membuat dan membentangkan penyelidikan dan kajian yang telah dibuat
  • Merancang, merangka & menyelaras program INOREKA/MYSKILL peringkat KKLJ/Zon/Pusat
  • Melaksana program INOREKA / MYSKILL peringkat KKLJ/Zon/Pusat
  • Menghasilkan bahan-bahan penerbitan:
      a) Buku Laporan Tahunan KKLJ
      b) Brosur / Pamplet
      c) Buletin Berkala
      d) Sijil
      e) Folio
  • Mendapatkan maklumat melalui Ketua Jabatan atau Ketua Unit berhubung dengan :
      a) Latarbelakang jabatan atau unit
      b) Pensyarah dan staf sokongan
      c) Aktiviti sepanjang tahun:
           i) Aktiviti Jabatan
           ii) Aktiviti Unit
           iii) Aktiviti Kelab Kebajikan Jabatan
  • Menjalankan latihan-latihan berkaitan peningkatan kemahiran kepada pensyarah dan staf berkaitan penyelidikan dan inovasi

 

Bidang Tugas Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan:

  • Mengenalpasti dan menyediakan garis panduan mengenai langkah-langkah keselamatan yang perlu ada 
      a) Keselamatan Pejabat
      b) Keselamatan Bengkel/makmal/bilik kuliah
      c) Keselamatan manusia (kakitangan dan pelajar)
  • Mengenalpasti faktor-faktor dan keadaan-keadaan yang menjejaskan keselamatan sama ada premis atau manusia dan mengambil langkah-langkah untuk memperbaikinya
  • Memastikan pejabat/bengkel/makmal/bilik kuliah dan semua premis jabatan mengutamakan ciri-ciri keselamatan
      a) Pintu dan tingkap berkunci selepas waktu pejabat
      b) Suis elektrik dan peralatan di ‘off’ selepas digunakan
      c) Pelajar tidak menggunakan peralatan tanpa pengawasan
  • Bertanggungjawab untuk memastikan staf dan pelajar mematuhi tatacara dan kaedah pencegahan kemalangan dan kebakaran
  • Memastikan alatan dan kelengkapan pencegahan kebakaran dalam keadaan baik dan boleh digunakan
  • Berurusan dengan pengawal keselamatan supaya aspek kawalan kampus sentiasa terkawal
  • Memantau kebersihan kawasan kolej dari semasa ke semasa dan melaporkan kepada Penyelia Kebersihan jika terdapat ketidak kemasan di sekitar kolej
  • Merancang dan melaksanakan pemeriksaan kesihatan ke atas semua kakitangan kolej terutama yang berumur 40 tahun ke atas
  • Merancang aktiviti-aktiviti dan latihan-latihan yang perlu dijalankan kepada semua warga kolej bagi memberi pendedahan mengenai kepentingan keselamatan kepada semua

 

CARTA ORGANSASI


Kaunter Pelawat

Hari Ini8
Semalam82
Minggu Ini636
Bulan Ini2585
Keseluruhan1047447

Kami mempunyai 5 tetamu dan tiada ahli di talian

Chat Online: